ETT AV SVERIGES ÄLDSTA ÅKERIFÖRETAG.
Viktiga händelser

2020
GP Last hyr 1500 kvadratmeter lager externt för att hantera de ökande volymerna inom tredjepartslogistiken.
2020
GP Lasts trafik i Blekinge övergår till Transporttjänst Blekinge. En chaufför, som utgår från KNS i Karlshamn, ingår i övergången.
2020
Transportuppdraget för Lundgren Transport i Helsingborg upphör. Detta påverkar två chaufförer.
2019
Mikael Nilsson slutar som VD för företaget. Ny VD är Johan Borglin. Freddy Helm utses till trafikchef.
2019
Emelie Bengtsson slutar som ekonomichef och fortsätter på interims-basis under tiden ny rekryteras.
2012
Preem levererar nu sin Evolution diesel med innehåll hela 30 % förnybar andel (23 % förnybar diesel + 7 % RME). Den som kör på Evolution diesel minskar nu de fossila koldioxidutsläppen med hela 25 %.
2012
Distributionstrafiken i Bromma läggs ner och styckegodset som tidigare körts ut via Bromma omexas nu i Lunda.
2012
Henrik Anderson slutar som VD för företaget. Ny VD är Jonas Lanfelt och ny driftchef är Mikael Nilsson.
2011
Vår dieselleverantör Preem levererar nu ACP Evolution Diesel. Denna diesel innehåller under sommarhalvåret 15 % råtalldiesel och under vinterhalvåret 3 %. Sedan tidigare är dieseln inblandad med 5 % RME.
2009
Nytt transportuppdrag från SABA i Helsingborg till Dagabs kunder i Stockholm. Utlastning sker varje dag och vi lastar ut mellan två till sex ekipage dagligen.
2006
Jysk Bäddlagers lagerlokal i Arlöv hyrs för Akzo Nobels räkning. Ytan är på ca 2500 m3.
2005
Skepp 4 och 5 i verkstaden renoveras. Golvet sänks så att våra fordon med 4,45 meters höjd kan repareras under tak.
2004
Volymerna minskar för nattgodskörningarna. Akka Frakts tre bilar ersätts med en ny mindre som lastar 8 ppl.
2004
Trafiken för Schenker AB på linjen Malmö – Svedala – Skurup – Ystad upphör. Totalt berörs 9 fordon och 10 anställda.
2003
Vi tar över körningarna för Schenker nattgods. Totalt går fyra distributionsbilar från Fosie med start kl 03.30 och fyra timmar framåt. AkkaFrakt kör tre av dessa bilar för vår räkning.
2003
Avtal med GP-Last kranbilar för körning av två bil och släp för Dahl Sverige AB från Stockholm till Malmö. Ett av dessa ekipage har körts av Petterslunds Åkeri, men nu tas hela trafiken över i egen regi.
2002
Företaget köper trafiken, som körs åt Coldsped, mellan Eslöv och Stockholm av Hägerstens Åkeri. Denna trafik upprätthålls av 7 fordon och 7 släpvagnar. Samtliga 18 anställda följer med i köpet. Verksamheten ska integreras med befintlig trafik som körs mellan Malmö och Stockholm.
2002
Avtalet med SSL avseende trafiken för de fyra flyglinjerna som utgår från Malmö med trafik till Ljungby, Växjö, Blekinge och Österlen upphör.
2002
Beställningstrafiken, som består av cirka 20 fordon, säljs till Sven-Arne Hedwall och Rickard Björklund. Båda två med lång erfarenhet och anställningstid i företaget.
2002
Företagets ägare, Hans Persson, säljer samtliga aktier i AB Gustav Perssons Åkeri till BTF (Bilspedition Transportörförening) med säte i Stockholm.