ETT AV SVERIGES ÄLDSTA ÅKERIFÖRETAG.
Viktiga händelser
2022
GP Last genomför sin största satsning framåt – storsatsning på tredjepartslogistik.
2022
Stor investering i nya fordon och släp för att uppgradera vagnparken.
2022
GP Last får ansvar för DB Schenkers nyinrättade linje mellan Södertälje och Malmö.
2021
Christian Tengryd tar över driften av verksamheten i Stockholm.
2021
En förbättrad station för daglig tillsyn av fordon byggs i verkstaden.
2021
Ny hemsida lanseras.
2020
GP Last hyr 1500 kvadratmeter lager externt för att hantera de ökande volymerna inom tredjepartslogistiken.
2020
GP Lasts trafik i Blekinge övergår till Transporttjänst Blekinge. En chaufför, som utgår från KNS i Karlshamn, ingår i övergången.
2020
Transportuppdraget för Lundgren Transport i Helsingborg upphör. Detta påverkar två chaufförer.
2019
Rekrytering av Max Dymling som ekonomichef.
2019
Terminalen i Bromma läggs ned och rivs. Max Björkman får kontor på Hägerstens åkeri.
2019
Mikael Nilsson slutar som VD för företaget. Ny VD är Johan Borglin. Freddy Helm utses till trafikchef.
2019
Emelie Bengtsson slutar som ekonomichef och fortsätter på interims-basis under tiden ny rekryteras.
2012
Preem levererar nu sin Evolution diesel med innehåll hela 30 % förnybar andel (23 % förnybar diesel + 7 % RME). Den som kör på Evolution diesel minskar nu de fossila koldioxidutsläppen med hela 25 %.
2012
Distributionstrafiken i Bromma läggs ner och styckegodset som tidigare körts ut via Bromma omexas nu i Lunda.
2012
Henrik Anderson slutar som VD för företaget. Ny VD är Jonas Lanfelt och ny driftchef är Mikael Nilsson.
2011
Under våren utökar vi logistikcentrets yta med ett lager på Kosterögatan 15.
2011
Vår dieselleverantör Preem levererar nu ACP Evolution Diesel. Denna diesel innehåller under sommarhalvåret 15 % råtalldiesel och under vinterhalvåret 3 %. Sedan tidigare är dieseln inblandad med 5 % RME.
2011
Vi startar med körning av mediciner för Nybro.
2010
Vi upphör med flygtransporterna mellan Malmö och Arlanda för Air France / KLM.
2010
Vårt transportuppdrag för SABA i Helsingborg upphör
2009
Nytt transportuppdrag från SABA i Helsingborg till Dagabs kunder i Stockholm. Utlastning sker varje dag och vi lastar ut mellan två till sex ekipage dagligen.
2009
Vi slutar hyra lagret hos Jysk Bäddlager i Arlöv för Akzo Nobels räkning.
2009
Sista gången vi transporterar ICA:s burar från Arlöv till Stockholm.
2008
Invigning av vårt nya säkerhetslager.
2008
Invigning av vårt nya logistikcenter.
2006
Jysk Bäddlagers lagerlokal i Arlöv hyrs för Akzo Nobels räkning. Ytan är på ca 2500 m3.
2006
Vi hyr AA-Bolagets lager på ca 1000 m3 på Sturkögatan för Akzo Nobels räkning.
2005
Skepp 4 och 5 i verkstaden renoveras. Golvet sänks så att våra fordon med 4,45 meters höjd kan repareras under tak.
2005
GP-Last köper 3 fordon från Akzo Nobel och distribuerar deras gods runt om i Skåne.
2005
Vår dieselleverantör Preem levererar nu BioMil.
2004
Tvätthallen renoveras och byggs till. En biologisk reningsanläggning installeras.
2004
Volymerna minskar för nattgodskörningarna. Akka Frakts tre bilar ersätts med en ny mindre som lastar 8 ppl.
2004
Första tillfället en lastväxlare körs på järnvägen mellan Malmö och Årsta.
2004
Bilpaket från Stockholm och från Malmö minskar till ca hälften i volym.
2004
Atria-Lithells blir en ny stor kund via Coldsped
2004
Trafiken för Schenker AB på linjen Malmö – Svedala – Skurup – Ystad upphör. Totalt berörs 9 fordon och 10 anställda.
2003
Vi tar över körningarna för Schenker nattgods. Totalt går fyra distributionsbilar från Fosie med start kl 03.30 och fyra timmar framåt. AkkaFrakt kör tre av dessa bilar för vår räkning.
2003
Körningen med Apoteksrundan upphör. Vi körde 4 timmar varje eftermiddag.
2003
Avtal med GP-Last kranbilar för körning av två bil och släp för Dahl Sverige AB från Stockholm till Malmö. Ett av dessa ekipage har körts av Petterslunds Åkeri, men nu tas hela trafiken över i egen regi.
2002
Företaget köper trafiken, som körs åt Coldsped, mellan Eslöv och Stockholm av Hägerstens Åkeri. Denna trafik upprätthålls av 7 fordon och 7 släpvagnar. Samtliga 18 anställda följer med i köpet. Verksamheten ska integreras med befintlig trafik som körs mellan Malmö och Stockholm.
2002
Avtalet med SSL avseende trafiken för de fyra flyglinjerna som utgår från Malmö med trafik till Ljungby, Växjö, Blekinge och Österlen upphör.
2002
Henrik Anderson tillträder som VD för företaget
2002
Beställningstrafiken, som består av cirka 20 fordon, säljs till Sven-Arne Hedwall och Rickard Björklund. Båda två med lång erfarenhet och anställningstid i företaget.
2002
Företagets ägare, Hans Persson, säljer samtliga aktier i AB Gustav Perssons Åkeri till BTF (Bilspedition Transportörförening) med säte i Stockholm.