ETT AV SVERIGES ÄLDSTA ÅKERIFÖRETAG.
GP Last flyttar in i sina nya, anpassade lokaler som har dubbelt så stora lagerytor och tre gånger fler pallplatser än tidigare.
GP Last genomför sin största satsning framåt – storsatsning på tredjepartslogistik.
Stor investering i nya fordon och släp för att uppgradera vagnparken.
Christian Tengryd tar över driften av verksamheten i Stockholm.
GP Last får ansvar för DB Schenkers nyinrättade linje mellan Södertälje och Malmö.
En förbättrad station för daglig tillsyn av fordon byggs i verkstaden.
Ny hemsida lanseras.
GP Last hyr 1500 kvadratmeter lager externt för att hantera de ökande volymerna inom tredjepartslogistiken.
GP Lasts trafik i Blekinge övergår till Transporttjänst Blekinge. En chaufför, som utgår från KNS i Karlshamn, ingår i övergången.
Transportuppdraget för Lundgren Transport i Helsingborg upphör. Detta påverkar två chaufförer.
Rekrytering av Max Dymling som ekonomichef.
Terminalen i Bromma läggs ned och rivs. Max Björkman får kontor på Hägerstens åkeri.
Mikael Nilsson slutar som VD för företaget. Ny VD är Johan Borglin. Freddy Helm utses till trafikchef.
Emelie Bengtsson slutar som ekonomichef och fortsätter på interims-basis under tiden ny rekryteras.
Preem levererar nu sin Evolution diesel med innehåll hela 30 % förnybar andel (23 % förnybar diesel + 7 % RME). Den som kör på Evolution diesel minskar nu de fossila koldioxidutsläppen med hela 25 %.
Distributionstrafiken i Bromma läggs ner och styckegodset som tidigare körts ut via Bromma omexas nu i Lunda.
Henrik Anderson slutar som VD för företaget. Ny VD är Jonas Lanfelt och ny driftchef är Mikael Nilsson.
Under våren utökar vi logistikcentrets yta med ett lager på Kosterögatan 15.
Vår dieselleverantör Preem levererar nu ACP Evolution Diesel. Denna diesel innehåller under sommarhalvåret 15 % råtalldiesel och under vinterhalvåret 3 %. Sedan tidigare är dieseln inblandad med 5 % RME.
Vi startar med körning av mediciner för Nybro.
Vi upphör med flygtransporterna mellan Malmö och Arlanda för Air France / KLM.
Vårt transportuppdrag för SABA i Helsingborg upphör
Nytt transportuppdrag från SABA i Helsingborg till Dagabs kunder i Stockholm. Utlastning sker varje dag och vi lastar ut mellan två till sex ekipage dagligen.
Vi slutar hyra lagret hos Jysk Bäddlager i Arlöv för Akzo Nobels räkning.
Sista gången vi transporterar ICA:s burar från Arlöv till Stockholm.
Invigning av vårt nya säkerhetslager.
Invigning av vårt nya logistikcenter.
Jysk Bäddlagers lagerlokal i Arlöv hyrs för Akzo Nobels räkning. Ytan är på ca 2500 m3.
Vi hyr AA-Bolagets lager på ca 1000 m3 på Sturkögatan för Akzo Nobels räkning.
Skepp 4 och 5 i verkstaden renoveras. Golvet sänks så att våra fordon med 4,45 meters höjd kan repareras under tak.
GP-Last köper 3 fordon från Akzo Nobel och distribuerar deras gods runt om i Skåne.
Vår dieselleverantör Preem levererar nu BioMil.
Tvätthallen renoveras och byggs till. En biologisk reningsanläggning installeras.
Volymerna minskar för nattgodskörningarna. Akka Frakts tre bilar ersätts med en ny mindre som lastar 8 ppl.
Första tillfället en lastväxlare körs på järnvägen mellan Malmö och Årsta.
Bilpaket från Stockholm och från Malmö minskar till ca hälften i volym.
Atria-Lithells blir en ny stor kund via Coldsped
Trafiken för Schenker AB på linjen Malmö – Svedala – Skurup – Ystad upphör. Totalt berörs 9 fordon och 10 anställda.
Vi tar över körningarna för Schenker nattgods. Totalt går fyra distributionsbilar från Fosie med start kl 03.30 och fyra timmar framåt. AkkaFrakt kör tre av dessa bilar för vår räkning.
Körningen med Apoteksrundan upphör. Vi körde 4 timmar varje eftermiddag.
Avtal med GP-Last kranbilar för körning av två bil och släp för Dahl Sverige AB från Stockholm till Malmö. Ett av dessa ekipage har körts av Petterslunds Åkeri, men nu tas hela trafiken över i egen regi.
Företaget köper trafiken, som körs åt Coldsped, mellan Eslöv och Stockholm av Hägerstens Åkeri. Denna trafik upprätthålls av 7 fordon och 7 släpvagnar. Samtliga 18 anställda följer med i köpet. Verksamheten ska integreras med befintlig trafik som körs mellan Malmö och Stockholm.
Avtalet med SSL avseende trafiken för de fyra flyglinjerna som utgår från Malmö med trafik till Ljungby, Växjö, Blekinge och Österlen upphör.
Henrik Anderson tillträder som VD för företaget
Beställningstrafiken, som består av cirka 20 fordon, säljs till Sven-Arne Hedwall och Rickard Björklund. Båda två med lång erfarenhet och anställningstid i företaget.
Företagets ägare, Hans Persson, säljer samtliga aktier i AB Gustav Perssons Åkeri till BTF (Bilspedition Transportörförening) med säte i Stockholm.